25 december 2012

Julfrid

Glad över en mysig julafton och juldag. 
 

Ängel inköpt i Smedjebacken


 
Vi brukar vara hos oss på julafton men i lite olika konstellationer.
Är vi många brukar vi ha knytis. I år träffade vi först släktens småttingar
 med föräldrar och farföräldrar på julgröt hos oss.
Det är kul med de små och våra killar gillar verkligen sina kusinbarn.
 
 På kvällen kom  min mamma och firade jul med oss. 
Vi åt julmat och mamma hade med god Janssons frestelse som hon gjort.
 Jag hade testat att göra en ny sorts sill och inkokt lax för första gången.
 
Idag har vi slappat och tagit en promenad i snötäckt stad.
Sedan var vi hos min brors familj med min pappa och hans sambo som lagat så god mat.
 
Vi fick välja på två rätter och jag tog såklart av båda. Här är recpten på det som bjöds.
 
Kycklinggryta med lingon á la Agnetha 4 personer
 
500 gram kycklingfilé
200 gram skogschampinjoner
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl Smetana
1 dl vatten
1 msk konc kycklingfond
1 msk hackad timjan
Smör och rapsolja att steka i
1 1/2 dl frysta lingon
 
Dela champinjonerna och skär kycklingfileérna på i bitar på längden. Salta, peppra och stek dem med svampen i smör-rapsoljan i en stekpanna. Tillsätt Smetana, vatten, fond och timjan. Låt koka på svag värme i ca 5 min. Strö över frysta lingon och servera med potatis eller rostade rotfrukter.
 
Kolijox lax  -  ugnsbakad lax med avockadosalsa 8 personer
 
1 laxsida ca 1,2 kg
Glaze:
1/2 krm cayennepeppar
1 msk muscovadosocker
2 msk flytande honung
3 msk japansk soya
1 msk chilisås
3 msk mörk rom (ej nödvändigt)
 
Salsa:
1 rödlök
1 mild chili
2-3 avocador
3 msk olivolja
3 msk limesaft
3 msk hackad koriander
salt och peppar
1 skivad lime och färska örter till garnering
 
Blanda ihop allt till glazen. Lägg laxen med skinnsidan ner på en plåt med bakplåtspapper. Bred på glazen. Sätt in i mitten på kall ugn och sätt på 225 grader. Baka fisken i 20-30 min. Tiden beror lite på hur snabbt ugnen blir varm och hur tjock fisken är.Passa noga så inte fisken blir bränd. Täck med smörad alufolie om det behövs.
 
Salsa: Finhacka lök, kärna ur och hacka chilin. Skär avockadoköttet i små bitar. Blanda olja, limesaft och koroander i en skål. Vänd ner lök, chili och avokado. Salta och peppra. Fördela salsan över den nybakade laxen. Garnera med limeskivor och färska örter. Servera med sallad, nykokt potatis eller bulgur.
  
 
  
 
Önskar en fortsatt trevlig julhelg och ser fram emot Annandagen.     
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.