15 januari 2013

Tulpanens dag

Idag är det Tulpanens dag hela dagen. Ljudet av krispiga tulpaner är härligt. Ett knippe tulpaner med blåbärsris, tallris eller kvistar i är så vackert.


Close-up


På studiebesök på Gustafslunds Handelsträdgård utanför Eskilstuna
 med Floristutbildarna 2007. Gustafslund är ett familjeföretag med anor från 1930-talet
många av Mälardalens tulpaner kommer härifrån.
 
 
 
 
Upp och ner i vatten med lampa under. Det är rosépeppar som flyter överst.
 En idé jag fick när jag gick på Floristutbildningen 2006-2007
 
Ett boktips för dagen är: Tulpanfeber av Deborah Moggach. Den fick jag låna av
min blomstervän Sus på en mysig mat och prat-träff för något år sedan.
Den handlar om förbjuden kärlek i tulpanhysterins Amsterdam på 1600-talet.
Riktigt bra. 
 
Flicka med Pärlörhänge av Tracy Chevalier är också bra och utspelar sig
under samma tid i samma land. 
 
Stora tulpanboken av Susanna Rosén ska väl självklart också vara med som boktips idag.
Nästan 300 sidor fullspäckade av tulpanfakta och massor av fina bilder.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.