19 juni 2013

Lägga rabarber på

 
 
Att lägga rabarber på är en förvrängning av att lägga embargo på. Ett främmande spansk ord blev förväxlat med rabarber helt enkelt.
Embargo betyder beslagtagande. Ordet rabarber betyder den främmande roten läser jag.
 
Det finns en ny svensk rabarbersort som heter Barbro. Det tycker jag är kul och det i särklass bästa namnet på just en rabarber.
 
Själv la jag rabarber på kaksmeten och det resulterade i en god rabarberkaka.
 
Här är receptet på den. Även det har jag fått av min vän Lena. Mycket gott som kommer från Åhus.
 
RABARBERKAKA                        8 portioner  Vanlig ugn 200 grader 25- 30 min.
 
75 gram smör
1 tsk kardemummakärnor
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 dl rabarber i ca 1 cm tärningar
 
Smörj eller lägg bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter.
 
Smält smöret. Stöt kardemummakärnorna i en mortel eller använd kryddkvarn.
 
Vispa ägg, socker och vanilj pösigt.
 
Blanda i mjöl och bakpulver, rör ner det och smöret i smeten. Häll smeten i formen.
Strö på rabarbertärningar och kardemumman.
 
Grädda mitt i ugnen 25-30 min. Kakan ska vara lite kladdig och ses.
 
Servera med lättvispad grädde, vaniljvisp eller vaniljglass.
 
Gjorde den härom kvällen när min f d arbetskamrat Viveka cyklade förbi för en liten träff.
Tror jag kunde gräddat den aningen längre då för den var väl lös i mitten. 30 min. är nog bra. 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.