04 juli 2013

Italiensk brödsallad à la Lotta


En god sommarsallad bjöd jag på i lördags.
Receptet har jag fått av min kompis Lotta som bjöd oss på den en sådan där
trevlig sommarkväll för något år sedan.

När våra söner var små undrade de emellanåt om vi inte kunde ha en "sådan där kväll".
Med det menades lite god mat och umgänge med någon av deras och våra kompisars
familjer till exempel. Mysigt och lite lättsamt för både barn och vuxna.
Nu är de ju alla halvvuxna men lika trevligt såklart.

Precis en sådan trevlig sommarkväll fick vi tillsammans med Lottas familj igår kväll.
Men då bjöds det på Chicken fajitas och en massa gott med jordgubbar och vädret var toppen.
Vi satt i deras nya uterum och njöt med fönsterdörrarna öppna.

Lottas italienska brödsallad  4 personer

Blanda en dressing av:
2,5 msk rödvinsvinäger
1 hackad vitlöksklyfta
salt, peppar
1 skivad rödlök

Häll dressingen över salladen som kan bestå av:
delade körsbärstomater 1 ask
svarta oliver, en näve minst
sockerärter 1 ask
skivad paprika en röd och en gul kanske för färgen

Blanda:
4 skivor gott surdegsbröd som du skär i 3 x 3 cm kuber
0,5 dl god olivolja
lite basilikablad
Blanda sedan i brödet i salladen.

Servera med grillad rostbiff eller parmaskinka, salami.

Den här gången skar jag rostbiff i små bitar och en god salami i bitar och blandade i
salladen. Jag gjorde även en röra till av gräddfil och kryddan persillade.

Spillkummen är från Marianas keramik i Borlänge och är märkt med Söräng, där vår stuga ligger.
Jag beställde den och fick den omsorgsfullt packad och skickad med bussgods
till glasskiosken. Tycker verkligen om den. Så användbar.

Salladen fick godkänt även som lunch någon dag senare då upphottad med
några pyttesmå stekta kantareller jag hittade på tomten i stugan.
Kunde inte låta bli de fast de borde fått växa till sig lite.
Åkte även med lite rester av grillkvällens sallad med vattenmelon och fetost.

Helt enkelt en kylskåpsanalys när den är som bäst!

 
 


2 kommentarer:

  1. Mums, låter gott det där... Trevlig idé med brödtärningar i salladen.

    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.