27 oktober 2013

Lalalasagne med variationer

Har fått en ny favorit. Skink- och västerbottenostlasagne. Förra söndagen bjöd jag på den när vi firade min mamma lite i efterskott. Men då gjorde jag den med kyckling istället och så gjorde jag den för 12 personer fast vi var bara 8 runt bordet. Men jag gillar att få lite extra till matlådor och mamma fick en "doggy-bag" med hem till sig.
Min bror hade gjort en gigantisk tårta som visserligen hade åkt lite på sniskan under bilfärden men var väldigt god.

Här kommer receptet på Lasagnen som jag hittat på bloggen Lena-makeaheadfood.blogspot.se 

För 4 pers   Ugn 225 grader 20-30 min
200 gram färska lasagneplattor
200 gram rökt skinka
4 dl lätt crème fraiche
1 dl vispgrädde
2 dl riven västerbottenost
3 tomater
salt och peppar
franska örter eller annan örtkrydda


Rör ihop crème fraiche med grädde och riven ost. Bryn skinkan lite om du vill.
Skiva tomaterna. Varva lasagneplattor, oströra, skinka, tomater i en smord form.
Ha oströra överst. Grädda i ugn 225 grader ca 20-30 min tills lagom färg uppepå.

När jag gjorde den till 12 personer i en stor långpanna tog jag istället kycklingfilé som
jag lagat till i ugn kvällen innan. Knappt en filé per person och resten av receptet x 3 förutom skinkan som jag hoppade över. Delade sen de kalla ugnsstekta kycklingfiléerna längs med på tre
och skivade sen på tvären och hade i de istället för skinkan.
Gör man till fyra är det lika enkelt att bara steka kycklingen.
Säkert gott med grillad kyckling i bitar också.
Tyckte det blev så god smak med de färska tomaterna. Inte så stabbigt.
Kan tänka mig att det går finfint att göra den med laxfiléer i kuber eller rökt lax också.
Men det har jag inte hunnit testa än.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.