18 november 2013

Alcatraz



Första morgonen i San Francisco vaknade vi förstås tidigt eftersom vi var lite fel i tiden.
Men det var bara bra. Efter frukost begav vi oss ner mot Pier 33 för avfärd till Alcatraz.
Strålande vacker dag som gjord för utflykt. Fina vyer både från båten och från fängelseön.
 
 
Jag hade bokat biljetter hemifrån efter tips från vänner.
Vi hade också förberett oss hemma med att se den gamla Clintan-filmen,
Flykten från Alcatraz. Det förhöjde besöket när vi väl var på plats.     
 
 
Vi gick runt och lyssnade på guiden i hörlurar.
Turen var över förväntan och bra att man själv kunde pausa om man ville.

Kontrasten mellan allt hemskt på insidan 
och den vackra utsikten från ön.

Fick verkligen se den omtalade dimman vid Golden Gate. Klarblått överallt men dimma just där. Helt plötsligt kom den. Det såg läckert ut.
Men jag kan tänka mig att den överraskat många.











 

 
Starka strömmar och kallt vatten. Inte lätt att rymma från Alcatraz. 
Användes som fängelse fram till 1963.
 
Fin utsikt från båten hade vi när vi åkte tillbaka igen, dels över ön vi just lämnat
 och dels mot Oakland Bay Bridge och hela  San Francisco förstås.
Vädermässigt som en bättre svensk sommardag.

Alcatraz betyder pelikan på spanska lärde jag mig.

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om ert besök på Alcatraz, och så bra med tips inför ev. resa så småningom...
    Tack! Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  2. Väl värt ett besök. Inte minst för den vackra utsiktens skull.
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.