28 januari 2014

Den bästa degen

Den bästa dagen är en låt som Marie Fredriksson sjunger. Den är fin.

Här är det fråga om något annat nämligen den bästa degen om du frågar mig.




Receptet har jag i en väldigt tummad, fläckig och trasig liten skrivbok där jag plitat ner diverse recept,
klippt och klistrat. Till och med ett "register" på omslaget.  En liten bibel, för inte katten kunde jag laga mat 1983 när jag åkte iväg till Laguna Beach. Men jag lärde mig och häftet använder jag fortfarande.






Sen kan jag bara undra om jag väldigt ofta gjorde Schwarzwaldtårta, Stoppad kyckling eller
Filé Provencale.Troligen inte. Men i häftet finns också livrätter om pannkaka och en hel del recept som Jitterbuggare, lussekatter och Carrotcake och det kunde man ju alltid glänsa med. En schweizisk Kartoffelauflauf aus Bern är med. Hade jag väl snappat upp året innan gissar jag.





Dagens deg då?

Idag dök den upp i form av en tacorulle. Jag fyllde den med tacofärs, lite krossade majschips, majs och
salsa. Kunde haft i riven ost men det glömde jag. Men här kommer originalreceptet. Jag fick det av min kompis  Therese och året var 1983 och platsen var Sun Valley, Idaho, USA. Jag åkte skidor med min
au-pair familj och hälsade på Therese och "inspekterade" hennes nya kille, numera hennes man Torbjörn
som är en av de trevligaste och roligaste människorna jag känner.
Längesen, men pajdegen är fortfarande oslagbar i sin kategori tycker jag.

Hedéns skinkrulle  Ugn 175 grader i ca 30 min

5 dl vetemjöl
200 gram smör
200 gram keso

Kör i matberedaren eller knåda tills det blir en klump för att förklara det enkelt. 
Använd den som pajbotten räcker till två mindre pajer eller kavla ut den på ett bakplåtspapper direkt och fyll den med köttfärs i någon form eller:

16 ! ( jo det står just 16 :) ostskivor
250 gram skinka
2 tsk senap ( bred ut på den utkavlade degen) 
Ha på lite paprikakrydda och eventuellt lite muskot. Rulla ihop och pensla med ett uppvispad ägg.
Grädda. Skär i skivor och servera med sallad.






2 kommentarer:

  1. Olala. ser superdupergott ut :)
    å missa nu inte

    SATURDAY SHOW OFF

    de e kul att vara med :)
    Välkommen
    Håkan

    SvaraRadera
  2. Det känns som jag har sett den där receptsamlingen förr :)

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.