25 juni 2014

Det råder stiltje hos elefanterna

Vårt arbetsrum är nyligen omtapetserat med en ljust grå tapet som heter Elephant.
Det har jag skrivit om förut. 

En stor förändring jämfört med de terracotta och blå väggarna som var tidigare. 
Som vi tyckte var så fina i slutet av 90-talet. 
Att tapeten hette Elephant tyckte jag ju var så kul 
att jag bara var tvungen att spinna lite vidare på det temat. 
För skojs skull så att säga.


Snubblade över några små elefanter på loppis när jag var i Skåne. 
Känner ni igen den gula som är en sparbössa.
Så hittade jag krukväxten Elefantöra i en blomsteraffär här hemma. Den var ju given i rummet.
I den blågrå krukan som jag verkligen tycker om. Tyvärr har just denna åkt i golvet en gång.
Men med superlim håller den ett tag till.



På plantmarknad fyndade jag en krukväxt med namnet Elefanttunga.
 Ja var den hamnade var väl solklart.



Men sen tog det lite stopp. Hade egentligen tänkt att vi skulle hittat ett gammalt matbord att ha som skrivbord. Helst ett ungefär på pricken lika det som råkade stå i garaget i vår stuga som vi sedan dess målat om och använt som ett perfekt utebord. Det var bilden i mitt huvud. Men insåg att jag inte skulle vara på så många loppisar före sommaren och allt skulle dra ut på tiden och kännas som en enda röra alltför länge.

Så vi tänkte om och hittade en  bänkskiva som vi gillade som skulle kapas till och bli skrivbord från
det stora byggvaruhuset som börjar på B och klingar på tyska... Då tog det verkligen stopp.
Efter att ha väntat på det lilla leveransmeddelandet som skulle tala om att skivan fanns på plats alltför länge åkte vi dit igen och det visade sig att skivan var inte ens beställd. Bara betald. Suck.
Kändes inte helt oväntat tyvärr. Lite för många kockar inblandade vid beställningen.
Orkade inte ens bli arg blev bara trött. Nu står skivan alla fall i vårt garage ska bara kantas.
Men vi kom av oss lite. Kan bero på att det hann bli både vår och sommar också och man hellre
vill vara ute.

Inte ens gardiner har kommit upp. Gardiner inhandlades för längesen så jag skulle vara beredd ifall den här omtapetseringen skulle gå av stapeln. Inväntar lite ny lust och ork. Det blir säkert bra så småningom. Att jag nyligen tittade in på en rolig konstutställning med namnet Tanter och elefanter gav lite ny energi åt rätt håll.



4 kommentarer:

  1. Åhhh, den gula elefantsparbössan minns jag mycket väl, tror att jag hade en röd. Elefantöra var en blomma som jag hade på 80-talet, har inte haft någon på många år nu. Den andra blomman (elefanttunga) vet jag att mamma har, men tror att hon har ett annat namn på den...

    Ha det gott!
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den kallas målarpensel eller rakborste också för så ser tydligen blommorna ut på den.
      Får se om det blir några på min. Den verkar väldigt lättskött låter som den helst bara ska glömmas bort för att blomma.
      Må så gott!
      Annika

      Radera
  2. Vilket kul tema! Känner igen det där med att lusten saknas för inomhussysslor nu. Det gäller att njuta av trädgård och utomhusliv så mycket det bara går, men du visar väl ditt rum när det är klart.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir säkert några bilder längre fram. Dagens fynd en tejphållare i form av en elefant :)
      Tror jag stannar där - rummet är litet så ryms inte hur många elefanter som helst ;)
      Må så gott"
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.