03 juni 2014

Snart sommarlov och ett salladsrecept

Inte långt kvar till sommarlov nu. Sönerna slutar skolan imorgon.
På torsdag är det studenterna som springer ut. Jag hoppas så att det blir fint väder.
Håller tummarna för att solen skiner på min brorsdotter och alla andra som tar studenten.
Just nu öser regnet ner så hoppas det har regnat klart tills dess.


Fetaost, soltorkade tomater, oliver, ruccola....
Här kommer ett receptet på en god sallad vi bjöds på i Åhus med en god basilikadressing.
Klicka på länken: Sommarsallad med basilikacréme

Kanske kan vara bra att ta till ifall det är fler än jag som kommer att sakna skolmaten.....
(den meningen trodde jag kanske inte att jag skulle yppa i första taget när jag själv gick i skolan,
men med två alltid hungriga söner så får den en helt annan betydelse)

Korven tillsatt 
I receptet är det grillad valfri korv som tillsätts och surdegsbröd. Går lika bra att steka förstås och brödet är ju gott bredvid också.
Mannen hade fått en massa goda italienska korvar av ölkorvstyp i födelsedagspresent som vi slantade ner som de var när vi gjorde salladen här hemma. Gott med lite starkt och salt när det är varmt.
Jag tror att de korvarna kom härifrån: Gattimondo som drivs av en god vän till min bror och det var en väldigt bra present med ett gäng starka goda korvar. Har tidigare köpt en ljuvlig parmesankräm från Roberto på Gattimondo.

En annan god basilikaröra gjord på keso fick vi hos Agnetha och pappa i söndags.
Blir också en favorit i sommar. Den blir lite fastare i konsistensen och lite grönare än den i receptet ovan. Men båda är jättegoda och passar till det mesta.

Basilika- och fetaostkräm

150 g fetaost (äkta av fårost)
1/2 burk keso
2 msk olivolja
1 kruka basilika
1 nypa salt
1-2 pressade vitlöksklyftor (jag hade två)


Kör i mixer tills det blir en jämn, fin massa.


4 kommentarer:

  1. Toppen med ett nytt recept till sommarens förhoppningsvis måååånga middagar i det gröna!
    Att sen just basilika och fårost är två av mina favoriter gör ju inte saken sämre.

    Iren // som också håller tummarna för alla studenter på torsdag :=)

    SvaraRadera
  2. Ja fårost och basilika är mums.
    Ser lite blå himmel hoppas den stannar till morgondagen :)
    Annika

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad roligt det är att klicka runt bland bloggar och hitta hit till din fina blogg!
    Nu blev jag rysligt hungrig när jag satt och läste receptet och såg dina fina bilder...
    Det lät väldans gott!

    Kram
    Annica i Mormorstorp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annica! Så kul att Du hittat hit. Jag får kika in på Mormorstorpet.
      Trevlig helg!
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.