24 augusti 2014

Kräftkalas

Vi har varit på så kul kräftkalas hos min barndomsvän Tess och hennes man och blivit bortskämda med både det ena och det andra. En riktigt trevlig och mysig helg i deras nya fina hem strax utanför Örebro.



Det kombinerade kräftkalaset / inflyttningsfesten startade redan på eftermiddagen med en rejäl kakbuffé.
Gästerna hade blivit ombedda att ta med sitt favoritbakverk. Allt dukades upp till buffé.
En smärre sockerchock! Buffé grande kan man säga. Men väldigt trevligt och gott såklart. 
Jag hade bakat en Bountytårta som jag aldrig gjort förut men som jag tror kan bli en favorit. Tänk kokos! Garderade med en Dumlegömma i pajformat som jag sen skar i tunna snibbar och ställde kallt. 
Brukar göra de i muffinsformar av aluminium med dumlekolor eller dajmkulor. De heter Dajmgömmor i orginalreceptet. En snabb kaka man gör direkt i kastrull.
Här finns ett recept: Dajmgömmor

Efter kakfrossandet var det tipspromenad i området på tema kräftor. 




Så hade jag pysslat lite och gjort en lämplig bukett så här i kräfttider och fodrat vasen med Savoykål.
Hittade roliga burkar på Lagerhaus med hus på som jag tyckte passade till inflyttningsfest så fyllde de med knäckebröd som verkligen är ett quick-fix knäcke som jag hittade tidigare på en länk från Nordingårdens fina blogg.



Man lägger bara ut mjukt tunnbröd på bakplåtspapprad plåt. Penslar med oliv eller rapsolja strör på exempelvis franska örter och lite flingsalt. Skär i lämpliga knäckesticks storlekar med kniv eller pizzaslicer och gräddar i 5 min i 225 grader. Passa så det ej bränns. Låt kallna på galler och förvara på burk. 
Min bordsgranne igår hade gjort liknande fast toppat med Västerbottenost. Säkert gott men då ska de nog ätas mer omgående annars blir de kanske lite sega av osten. Gott till soppa också. 


Oh la la!


Och kräftor det fick vi så det räckte med råge. Vilket kräftfat! Så maffigt.
Det var fyra olika sorter varav två svenska dels de som vi fiskade förra helgen i sjön Barken och dels från sjön Varpan som min guddotter fiskat. Så var det turkiska och kinesiska. Goda pajer och bröd till.

Något jag ska prova att göra som det också bjöds på var gratinerad Brie med goda små körsbärstomatsklyftor och basilika och lite olivolja på. Har sett recept på Brie med valnötter och honung på
som man gratinerar men har inte provat själv. Osten ska flyta ut när man skär den. 

Som om det inte var nog med allt detta goda som bjöds fick vi amerikanska bananpannkakor med blåbär till frukost idag. Så vi blev verkligen så bortskämda på alla sätt. En helg att leva på länge!


Nästa år tror jag att jag ska så fänkål. Det ser ju ut som krondill men verkar stabilare om man vill ha det till pynt eller buketter och det vill man ju.... också. Fänkål brukar också vara gott i bröd och till fisk.

4 kommentarer:

  1. DET var en fest som hette duga och som onekligen går under kategorin oförglömlig:=)
    Vet faktiskt inte om jag törs prova dina tips på bakverk..........

    Gjorde det en gång tidigare (sockerkakan med blå vallmo) vilket resulterade i mååååånga såna sockerkakor där jag med all sannolikhet var den som lyckades ta de flesta bitar, för den var väldans god!

    Detta plus noll motion under sommarmånaderna som gått är liksom inte det optimala för en 50 plusare:=)

    Iren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din sista rad stämmer tyvärr in här också. Keso och räkor till lunch idag.
      Helt ok det med!
      Annika

      Radera
  2. Vilket blomsterarrangemang! Snyggt!
    Solveig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Solveig! Ja lite kul med en bukett från skogen och grönsaksdisken.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.