19 oktober 2014

Nya muggar och gamla tallrikar


Idag har jag inte gjort någon större nytta alls. Jag borde krattat löv men det blev så blött efter regnet jag kunde rensat garderoben men ja det finns ingen bra undanflykt där....
Men jag har gjort lite höst på kökshyllorna och pysslat lite och det sistnämnda att pyssla lite känns åtminstone nyttigt för själen.

Men först till muggarna som jag inte kunde motstå. De kommer bli favoriter. Särskilt nu på hösten jag gillar att ha lite rotation på kökshyllorna. Det var ju anledningen att jag ville ha några öppna hyllor i köket när vi gjorde om det för ganska precis ett år sedan. Så in i skåpen med sommaren nu kör vi höst.... kottar och torkad svamp kom fram.




Porslinsserien heter FLORA bara det.... är ju musik i mina öron Malin Björklund har designat för DUKA kitchen life. Jag hittade muggarna på City Gross. Hennes illustrationer har jag beundrat förut som tapet till exempel.  Att de fanns på porslin hade jag ingen aning om. Så det var ett impulsköp javisst. Men ett av de bättre.... En tallrik åkte med och den tänker jag ha för tilltugg eller ost kanske.

Här kan Du läsa mer om Malin Björklund: www.malinbjorklundritar.se



Säckväven är egentligen tänkt som växtskydd mot vårsolen men jag ska ha den som duk kanske. 




Har redan provkört med en kopp lakritste.
Tycker om Yogi teerna med sina små budskap på påsarna. 

De gamla tallrikarna då, ja de har min man ärvt och jag tycker det är synd att inte använda de. Visserligen kommer inte dekoren hålla i all evighet när man diskar i diskmaskin men hellre det än att de aldrig blir använda. Porslinet heter Regent. 






Några blad från den röda japanska lönnen fick bli en enkel bordsdekoration och dricksglas från Lagerhaus fick bli ljuslyktor igår när vi firade min mamma som fyllt år i veckan med en liten höstmiddag hemma hos oss tillsammans med min brors familj. Mannen hade gjort en portergryta redan i fredags för den blir bara godare om man gör den i förväg. Jag gjorde äppelpaj med havresmul. Enkelt men gott.








5 kommentarer:

  1. Så härliga koppar och fint med öppna hyllor för snyggt porslin och sånt man använder ofta. Burkar med roliga saker i kan man inte få för många av. Jag byter också efter säsong.

    Ha det så gott i veckan
    Aentte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette jag är så glad för kopparna. De känns generösa att dricka ur. Omväxling förnöjer även på kökshyllorna.
      Ha en fin fortsatt vecka du med!
      Annika

      Radera
  2. Verkligen fina koppar!! Den gamla servisen är ju också helt underbar. Synd som du säger är ju att gulddekoren tar skada av diskmaskin och flitigt användande... Men det är väl inte i skåpet den ska stå och samla damm. Klart den ska användas! :)
    Allt gott!
    Annica

    SvaraRadera
  3. I was looking at these gorgeous mugs (and the rest of that range) but can't really justify buying more mugs (at least not for now). :D Still, this looks gorgeous! I also liked that other range with green splatters on plates, mugs... :) Lovely designs! Lovely! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Vesna and welcome to my blog. I still like them very much and I do often use them as small bowls as well ( to justify my crush on cups :)
      Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.