02 november 2014

Kulturtant

Ibland tränar jag mer än vanligt.... på att bli kulturtant.

Alla dagar är inte rosenskimrande och toppen då kan det vara gott att fylla på energi i form av lite kultur.

Den 14 oktober var en riktigt sketen dag. Jag kände mig både ledsen och lite arg av sådant som är svårt att påverka men som skär mig i hjärtat. Men då gjorde jag faktiskt helt och rent egoistiskt tvärtom. Jag gav mig själv en present i form av en eftermiddag och kväll i böckernas värld.
Bokens dag, ensam, utrustad med biljetter till båda blocken. Tänkte att alltid träffar jag väl någon jag känner eller så kvittar det.

Bokens dag har arrangerats i 14 år tror jag de sa och jag har alltid tänkt att det vore ju så kul att gå på men detta var första gången men absolut inte sista. Så himla bra! Dessutom träffade jag både en stuggranne och en fd arbetskamrat så fick trevligt sällskap också som grädde på moset.
Behöver jag säga att jag var på strålande humör i flera dagar efteråt... Boost!!


Den enda boken som jag redan läst var Grejen med verb av Sara Lövestam. Vilken tjej!
Här får du några mindre bra mobilbilder om den sedelärande sagan om hur imperfekt blev preteritum.
Att höra henne läsa sagan själv var underbart. Hennes bok såldes raskt slut efteråt.
Inte bara jag som blev frälst. Jag har lånat om den på biblioteket...






Övertygad om att det kommer mycket mer från Sara Lövestam 
och önskar att hennes grammatikböcker blir självklara för skolbarn.
För jag tror det kommer flera än den om verb, hon har så mycket i sig.
Det bubblade om henne.

Läser hennes Hjärta av jazz just nu. 
Den handlar om en mobbad tonåring som finner en oväntad vänskap. 
Nycklarna är jazz och Povel Ramel....  
Har bara läst några kapitel än men jag gillar den. 

Men jag blev faktiskt väldigt förtjust i de flesta av böckerna som 
presenterades på Bokens Dag..
Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj kommer jag att läsa.
Folkhemsskildring från tidigt sextiotal och framåt.

Elsa Billgren inspirerade mig att göra en vas av en sockerströare.
Hennes nya bok heter: Inred med vintage




Och inte ett öga var väl torrt när Arkan Asaad berättat om sin bok och han som avslutning gav sin blombukett till den vackraste kvinnan i sitt liv, hans mamma som satt i publiken.
Jag kommer att läsa båda hans böcker. Den första Stjärnlösa nätter har jag redan lånat.

Som sagt jag har legat i hårdträning.

En kväll var jag på Tomas Gunnarssons föreläsning en dos i positivt tänkande.
Hans bok "Att överlista Jante" har jag läst tidigare.
Och även om man kanske inte kommer att ta hoppsa-steg till jobbet varje dag 
så var det mycket som man behöver påminnas om lite då och då. 
Förutom boken så fick man ett armband som man kanske ska ha på sig lite titt som tätt
och skippa gnället.....


En kväll var jag och mannen på lite mingel, bildvisning och info om Hurtigruten.
Kanske inte i våra närmaste planer men någon gång vill vi nog åka en sträcka kanske i kombination med bilresa i Norge. Trevlig kväll alla fall och fina bilder förstås.


Som sagt hårdträning var det....

 Igår på novembers första dag tog vi en sväng på Öppna Ateljéer 
och tittade på lite konst och keramik.




Jag är lite kär i Karin Olofssons bostonterrier. Jag har visat den undre  förut. 
I det här inlägget Fredagen den trettonde



Men så såg jag också något som jag verkligen skulle vilja ha.

De här borden....

Så där kommer det igen svetskurs kommer långt före grönt kort i golf.....
Då skulle man kunna svetsa till några bord i en hast till exempel.

Hur snygga skulle inte de vara att ha utanför dörren i olika höjd med lite  årstidspiff på.
Mossa och kottar är ju aldrig fel.

Ja tack!

1 kommentar:

  1. Duktiga du som väcker kulturtanten till liv!
    Kan tro att det kom mycket god energi av allt detta!

    Kram Annica

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.