09 november 2014

Sy-ma-ma-ma-ma-maskin

Borde plocka fram min symaskin...... Trodde kanske det skulle hända den här helgen när jag varit gräsänka och allt. Mannen och killarna med  kompis  har varit  på grabbresa till Tyskland.
Bilar och fotboll kan nog sammanfatta aktiviteterna. Var och en blir salig på sin konfekt....

Men jag har haft fullt sjå så någon symaskin kom inte fram här hemma.
Fast jag hann se en väldigt bra men sorglig film Philomena med Judy Dench. Vilken stjärna.
Sådant måste prioriteras.

Så har jag varit på trevlig föreläsning (Olof Röhlander) och firat min brorsdotter som blev 19 år igår. Ja swish så gick helgen.

Tänk jag som sydde så mycket förut, gick på sykurs och sydde allt möjligt t o m min egen brudklänning. Nu tar det plötsligt emot. Gardiner kommer inte upp för de inte är fållade och mannen har väl bett mig flera gånger om att fålla några byxor. ( hade han inte syslöjd? )
Just sådana syjobb är ju inte direkt toppenroliga. Inte så väldigt kreativa och nyskapande.

Men jag ska skärpa mig. Har just köpt hem ett par gardinlängder till så kan jag väl köra alla på en gång när jag ändå är i farten. Brukar ju vara snabbt överstökat bara man kommer igång.
Vissa saker kräver bara lite mer ställtid än andra verkar det som.







De här bilderna tog jag förra hösten i Las Vegas. Skyltningen i butiken fick mig att tänka på den rätt tragiska visan om Josefin med sin symaskin.

Den enda skatt hon ägde var en symaskin, symaskin, skin, skin, sym-ma-ma-ma-ma-maskin.

Visan slutar med att killen kastar både henne och symaskinen överbord när hans båt går på grund och sen går han och sörjer sin Josefin som sitter på havets djup och trampar på sin symaskin.
Ack ja vilket öde.

Men håll med om att det var rätt effektfullt med upprepning av alla symaskiner i butiken ;)








4 kommentarer:

  1. Å Jösses vad med symaskiner! Häftigt!!
    Jag känner igen det där med ofållade gardiner, byxor och annat som ligger i syhögen.
    Fick ju ett ryck förra veckan och sydde en shoppingkasse men jag har likväl byxorna ligger kvar ofållade...

    Ha en fin kväll!
    /Annica

    SvaraRadera
  2. Oj vilken läcker skyltning... Ja symaskiner är verkligen härliga! Jag har också sytt massor förr, innan kläder blev billiga i förhålande till annat. Förr sydde jag av ekonomiska skäl, och naturligtvis för att det var kul. På senaste år har det bara blivit enstaka plagg till någon av döttrarna. Men böcker på ämnet har jag köpt, för att komma igång på nytt - och tygförrådet är fullt... Vi kanske skulle puffa på varandra? ;)
    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  3. Läckra bilder fr Las vegas!!! Och stjärnflockan, min favorit!!!! Tack för te-tips!!!! Tja, jag är lite blogg-tam just nu pga privata omständigheter Annika och har tagit bort min privata fb men jag återkommer söta du!!!!! Mari.

    SvaraRadera
  4. Fantastisk skyltning! Håller verkligen med om att vissa saker kräver mer ställtid än andra. Här väntar också både byxor och gardiner.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.