28 december 2014

Mellandagar

Eftersom det är så kallt har jag roat mig med att göra islyktor. En med några tallkvistar i och en med lite röda bär i och alkottar. Använder en gammal sockerkaksform som jag annars bara brukar ha till fågelgodis.  Det vill säga smält cocosfett och frön som får stelna i formen.
Men nu blev det lyktor. Något säger mig att om man kokar vattnet först blir det mer genomskinlig is. Får testa om det stämmer nästa gång.




     Så fint med rimfrosten nu på mina små bord.





Igår blev det en utflykt till Stockholm. Jag gav familjen ett besök på ABBA museet i julklapp redan förra året och nu blev det av. Jättetrevligt och kul att göra ihop!


                                           Lite kul med honungsburkarna tyckte jag....


Den mest musikaliske i vår familj är äldste sonen. Han tyckte det var kul att prova instrumenten.
 
På julavslutningen spelade han gitarr för hela skolan - själv - och helt frivilligt - det tyckte jag var modigt gjort.

Det var också kul att lyssna till typiska låtar från olika årtionden, se frisyrer, kläder osv på museet.

3 kommentarer:

  1. Tänk vilka vackra ljuslyktor man kan göra av vanligt vatten - och lite tillbehör! ;)
    Vilken trevlig julklapp, och så får man göra något tillsammans. En jättebra idé! Ofta glöms aktiviteter bort, till förmån för prylar.
    Håller med, så himla modigt att spela själv inför hela skolan! Sånt är imponerande, och säkert växer den modige lite till, samtidigt som han underhåller med sin musik.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Härligt med egna ljuslyktor. Intressant det där med klarare is om man kokar vattnet, har aldrig testat själv. God fortsättning! Merja

    SvaraRadera
  3. Vilka kanonfina ljuslyktor!!
    Jag har ställt ut stora hinkar idag som ska få frysa till, tänkte sätta i marschaller på nyårsafton.
    De blir nog inte så fina som dina, men lite mysigt med is och eld!
    Kul med Abba-museet, det vill jag också besöka!! :)

    Ett Gott slut önskar jag Dej!
    KRAM Annica

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.