07 december 2014

Pimpad pepparkakspaj



Hoppas Du har en trevlig andra advent! 


 Här är regn och rusk idag men det gör inget för jag har en lång to-do-list.


Jag gjorde en pimpad pepparkakspaj och 

bjöd två vänner på i alla hast igår.

Den var god till lite glögg.

En kombination av två recept.


Trodde först att det var Ernst som var pappa till fyllningen
men det är faktiskt Maud Onnermark som ska ta åt sig äran.

Jag gjorde en latsmart variant och använde färdig pepparkaksdeg till 
själva pajbotten. Det hade jag sett i ett annat recept även om det då rörde sig om en dessertpaj
som jag kanske provar en annan gång.
.
Skalet  förgräddade jag i 8 minuter.

Dekorerade med några pepparkaksstjärnor och granar på slutet
 när själva fyllningen stannat lite.

Fyllningen består av:

1 bit ädelost ( vanlig snibb Kvibille)
1 burk kesella
1 dl mjölk
4 ägg
peppar och salt

Jag körde allt i matberedaren och började med osten.

Gräddas i 175 grader i ca 30-35 min så den får lite färg och stannar.
Om du garnerar med pepparkakor så lägger du på de efter ca 20 min.
( Annars sjunker de...)

Originalreceptet hittar du på recept.nu sök på Ädelostpaj

Där är  den garnerad med granatäppelkärnor jag tog istället röda vinbär som jag hade i frysen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.