21 december 2014

Polkapyssel

Då börjar jag närma mig det lite mer trevliga pysslet så här i juletider.
Det är ju onekligen en del annat man ska igenom innan man hamnar där.....

Men bara att ta det med ro.

Ibland går det bättre, ibland går det sämre med den saken.

Att baka polkagrisskorpor tycker jag är kul även om jag bara gjort det två gånger.
Dessutom lite trevligt att ge bort en påse. Receptet är enkelt.

  
Polkagrisskorpor    Ugn 175 grader
100  gram flytande smör
2 dl socker
3 ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
7 dl vetemjöl
1 nypa salt
1½ dl hackade polkagrisar
Blanda smör, socker och vanilj.
Rör i ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver och salt separat.
Rör ner tillsammans med polkahack.
Knåda lätt och forma till 4 längder.
Pensla ev. med uppvispat ägg och strö på lite polkahack
eller  polkaströssel.  Grädda i 175 gr i 15-20 min.
Skär genast i 2 cm bitar och ställ i eftervärmen i
avstängd ugn tills  de torkat helt.  Gärna över natten.

Olika på olika polkagrisar de jag använde först skar / hackade jag med kniv.

Andra gången la jag de i dubbla  påsar och tog till hammaren.


Denna gång nr: 2 uppgraderade jag receptet och penslade med ägg och strödde på polkaströssel.
Men de är goda även utan något extra på.



2 kommentarer:

  1. Nu äter jag ju inte godis, inte ens såhär i juletider, men jag tycker att det låter helt rätt att prioritera det roliga julpysslet! God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter desto mer godis dessvärre fast inte just över jul snarare mellan nyår och jul och det är väl det som är problemet....

      God Jul till Dig också Fröken Fräken

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.