23 april 2015

Grodsafari

Man kan roa sig på olika sätt en lördagskväll. Titta på grodor är ett sätt.


För någon vecka sen "lurade" jag med mannen på grodsafari på Djäkneberget i Västerås.
Han får stå ut med alla möjliga upptåg.
Är det inte fullmånefotografering i iskalla vinternatten så kan det vara kosläpp
eller som nu grodsafari. Tur att han aldrig är omöjlig och pigg på det mesta.


Jag är ingen grodexpert utan hade googlat och läst att grodorna var mest aktiva efter solens nedgång. Den aktuella ankdammen var full av grodor och de knarrade på som minimopeder.




Nackdelen var ju att det blev mörkt och jag ville ju fota utan blixt. En snäll hundägare lyste med ficklampa och när han gått hem åkte den snälla mannen hem och hämtade ficklampa. 
Brukar finnas en ficklampa i bilen men inte nu när den behövdes....
Inte bästa bildkvalitet och med facit i hand kunde man nog lika gärna bevittnat det hela på dagtid och fått bättre bilder. Får prova igen.... nästa år för nu har de väl snart lekt klart. 

 
 

Antar att han inte bara åker snålskjuts utan det är väl nya små grodor på gång. Det är hannen som är den lilla grodan och han kan bli transporterad så här ganska långt har jag läst för att hitta lämplig pöl att  leka i. Lite kul att titta på de små liven var det i alla fall och numera är gatorna runtom dammen avstängda  för att klara livhanken på grodor och salamandrar.


Fullmånefotografering tål att övas på. Kallt om fingrarna blev det också, bilden från februari.


Kosläpp är också ett kul tillfälle att fotografera även om jag hade hoppats på lite mer "action-bilder"
och lite mer cowboy stämning över bilderna. Men de väna kossorna stillade sig ganska snabbt när de väl var utsläppta på grönbetet. 
 
Så stod jag väl lite på fel ställe kanske för att få de där bilderna som det riktigt dammar om.
Det handlar ju mycket om det också. Bilderna från 2011. Det var premiär för oss med kosläpp och 
vi var inte precis själva där på ängen i Geddeholm. Det var rena folkvandringen. Kul! 
Åk och titta om Du har möjlighet. En upplevelse! Snart är det dags!

Se länk här för en gård nära Dig: kosläpp 2015 från Arla.
Många är redan fullbokade.
I Geddeholm där vi var är det inställt i år p g a byggnadsarbeten ser jag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.