10 juli 2015

Sommarpizza med persika och chevre

Blev lite dålig tajming med förra inlägget om svalkande dryck....
Inte så lockande dessa dagar då man nästan kör med stolsvärme på i bilen och regnet öser ner.



Så nu tipsar jag om en värmande pizza istället med sommarsmaker och så hoppas vi att värmen kommer tillbaka.

Receptet hittade jag på en blogg om böcker och Berlin. Det lät så gott så jag handlade genast hem det som behövdes. Skriver inga mängder, beror på hur många du skall göra pizza till. Det är lite på en höft och en del saker kanske du har i ditt trädgårdsland.
Detta behövs:

Platta persikor ( eller vanliga går såklart också bra)
En kruka rosmarin eller annan ört t ex timjan (som är väldigt järnrikt har jag lärt mig nyss)
Ruccola
Chevre
Lite tomatpure eller annan tomatsås
Ev lite riven ost jag hittade riven mozzarella
Ev valnötter och honung.
Jag tog den latsmarta varianten med färdig pizzadeg. Annars kan du självklart baka egen deg.

Har testat både den som är på rulle och den som är i liknande förpackning som tortillabröd.
Fanns ny sorts stenugnsbakade bottnar som var jättegoda.Tror det var Santa Maria men har bara hittat de på ett ställe.

Receptet är inte hugget i sten men min variant på det hela var så här.

Bred på lite tomatsås på botten och skär persikor i munsbitar och lägg på. Smula chevren och lägg på.
Ev lite riven ost också och lite färsk rosmarin eller torkad, In i ugnen. Ha på  ruccola, nötter och honung när pizzan är färdiggräddad. Mums!

Apropå latsmart med färdig pizzadeg såg jag en söt bild på definitionen av att vara superlat.



Jag tänker vara lite superlat i helgen tror jag. Har en massa bra läsning på lut så det gör mig inte ett smack om det regnar men hellre solsken förstås.

Trevlig helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.