14 februari 2016

En fin helg

Ledig fredag och en tur till Stockholm. Trevlig dag med tre härliga tjejer. Alltid kul att ses.


Vi känner varandra mest sen tiden i blomsterbutik och M och jag gick floristutbildningen tillsammans.

Det börjar bli några år sen men vi försöker få till våra träffar och hålla kontakten.
I fredags var det lite ruggigt väder så var mysigt med god lång pratlunch på Fotografiska och
att kika lite på utställningarna. 

Bilderna på växterna var från 1928. Fotograf Karl Blossfeldt. Motiven kändes aktuella.
Mina favoriter är  bladen av Spjutbräken? som vecklar ut sig och fröställningen av vad jag tror är en Scabiosa / Vädd nedan.

På lördagen blev det verkligen fokus på foto. Jag hade köpt ett dagspass till Naturfotodagen
som gick av stapeln för femte året i Västerås. Lyxigt att det var på hemmaplan.
Det kommer folk från när och fjärran.

Jag var där förra året också och tyckte det var så bra. Sex duktiga naturfotografer som visade sina bilder och föreläste. Allt ifrån om kärret där hemma till Skånes landskap, Färöarna och regnskogens natur. Däggdjur, fåglar, landskap olika stilar ja verkligen varierande innehåll. Den första föreläsningen  handlade om förändringen av landskapet i Skåne. Intressant att se bilder tagna för 60 år sedan bli jämförda med nytagna bilder på exakt samma ställe.  Vilka umbärande och tid som läggs ner. Massor med kalla tältnätter och tid i gömslen för att få den där speciella bilden. Kul att få njuta av resultatet. Kreativitet kräver mod, var en sanning som levererades. Så är det nog.
Jag skulle inte vilja komma för nära en kär och galen tjädertupp till exempel. De är stora.

Fick lära mig vad en Rackelhane är. Blandning mellan orre och tjäder - never heard of.
Känns som ett korsordsord .)

Mina ögon och öron var på skaft hela dagen. En stor fotoutställning visades också.
Mycket sevärt och inspirerande även för en fotoamatör som jag. Nu vill jag också spana in en uggla.
I fjol såg jag faktiskt vad jag tror var en Jorduggla vid stugan. Hoppas den kommer tillbaka.
Tror det var första gången jag såg en uggla i det fria. Bilden nedan är från fotoutställningen förstås.


Helgen avslutades med en tur till Uppsala och till den utflyttade sonen.
Vi åt en god Alla Hjärtans-lunch ihop. Riktigt god Bouillabaisse som passade bra en
vintrig dag som idag. Så gott med fisk och skaldjur och samtidigt värmande.
Kunde inte låta bli att tänka på hur mysigt stället vi var på måste vara på våren och sommaren.
Uteservering och värmande sol där på Le Park i Börjeparken.  


3 kommentarer:

  1. Låter väldigt spännande med fotoutställningarna. Har inte fotat så långe med en "riktig" kamera men det är fantastiskt kul.Kommer nog att utvecklas var det lider. Vad roligt att fara och äta lunch med sonen det var nog en uppskattad alla hjärtans grej
    Ha det gott och njut förvåren
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Fin helg som avslutades på allra bästa sätt!
    Vet du - jag har aldrig varit på fotografiska! Har nog tänkt många gånger, men det har aldrig blivit av! Någon gång...

    Kram // AH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då har Du det kvar! Du får passa på när det är någon riktigt sevärd utställning. Skiftar ju rätt ofta.
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.