10 februari 2016

Parmesanpotatis och fräsch avokadoröra

Ja jag kör väl två recept till när jag ändå är i farten. Två nya favoriter. Det kommer lite i stim, det där med inspirationen att prova något nytt i köket. Nu har jag varit inne i ett sådant stim.
Ser det som ett gott tecken!



Jag gjorde denna potatis när vi var i stugan sist. Hade med mig min mandolin - inte instrumentet utan köksredskapet och hade fyndat muffinsformar på ÖB. Hade ingen sådan plåt tidigare.
Jag gjorde de rätt små och vi åt nog tre små högar var. Kyckling och sallad till den här gången.

Parmesanpotatis  4-6 personer Ugn 175 grader C i 50-60 min

3 msk smält smör
2 msk riven Parmesan ( mer om så önskas och det gör det ju)
1 tsk vitlökspulver
1 tsk färsk timjan ( jag tog från burk)
salt och peppar efter smak
8-10 fasta potatisar som skivas tunt gärna med mandolin/matberedare
Muffinsform med plats för 12 muffinsar

Värm ugnen till 175 grader och smörj muffinsformen med smör.
Blanda potatisskivorna med smält smör,  Parmesan och kryddorna  i en bunke.
Blanda ordentligt. Lägg sen potatisskivorna i lager på varandra i muffinsformen.
Se till att varje hög är ungefär lika stor. Ställ i ugnen och tillaga i 50-60 minuter.
De är klara när kanterna på potatisen är fint gyllenbruna.


Avokadoröra

att servera med nachochips eller som ett gott tillbehör
eller omväxling till Guacamole.

1 skalad och hackad vitlöksklyfta
2 mogna avokador
2 tsk pressad limesaft
250 gram keso
flingsalt och lite peppar

Mosa avokadorna, blanda med keso, pressad lime, vitlök, salt och peppar.
Klart!

Nu ska jag kika lite i boken Axels tid av Lars Lerin som jag hämtade från
biblioteket idag. Hörde på radion att han blev årets hedersmappie - på mappiegalan /allas "favoritväninna" tyckte juryn.Utmärkelsen Mappie grundades en gång för att
uppmärksamma kvinnor över 50 av Amelia Adamo/M-magasin.

Mappie - Mogen Attraktiv Pionjär Person

Vackra bilder målar han alla fall utan tvekan!
Lågmäld och trevlig värmländska pratar han också.




1 kommentar:

  1. Mmmm, ser gott ut! Vad kul att du fått matinspiration - det skulle jag också behöva en dos av. Just nu är det datorn jag fastnat vid! ;)
    Kul med ett sånt fint pris till Lars Lerin. Det är han värd!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.