12 december 2016

Ulriksdals slottsträdgård


Så mycket vackert att se på Ulriksdals slottsträdgård.
Bilderna från vår utflykt för några veckor sen.
 

Glad att vi fick till en tur dit innan jul. Varken jag eller min blomsterväninna är särskilt förtjusta i att köra i Stockholm. Vi brukar turas om att dra nitlotten.... Men nu låtsades vi inte om det och det gick ju på vilja. :) och vi kom nästan rätt på en gång både till Zetas och Ulriksdal.
Vi har ju varit där förut flera gånger men det är ju ingen garanti :))
Fram kommer man oftast, ibland tar det bara lite längre tid när man har brist på lokalsinne.
GPS är en bra uppfinning!

 
Fint pyntat överallt och roliga detaljer och Kamelia nedan.
 

Tänker på sådan torra buskar som kan komma blåsande i ökenlandskap. Men läckra är de.



Köpte med mig två amaryllislökar hem. En fräsch vit Alfresco med dubbla blommor och den levererar verkligen. Fyra stänglar är på väg upp. Sex knoppar syns på första stängeln.
 Det är skillnad på lökar och lökar!!En mörkröd Daphne köpte jag också blir spännande att se hur hon ser ut när hon visar blomman. För Daphne är ju ett flicknamn eller hur?

 

Ett Stjärnhav i alla nyanser. Maffigt med mängden.




En liten näpen Saint Paulia med veckad kant.


Även en kaktus är vacker.

 
Till och med att det är snyggt under bänkarna på Ulriksdal.
Så genomfört på hela taget och fint överallt.
Heder åt alla som arbetar där, det är verkligen top notch flera gånger om!


En ljus Ludicia/ Juvelorkidé  kanske något att ha på önskelistan till nästa år.
Den jag har är med mörka blad och så fin när den ny blommar för fullt i adventstid.



Och där hamnade jag på bild också djupt fokuserad på blomster :)


Roliga glasballonger och så avslutningsvis Stjärnflockan en favorit här ihop med röda amaryllis.



Verkligen en utflykt som jag bär med mig länge i sinnet. Så berikande och inspirerande!
 

2 kommentarer:

  1. Den granen var fin kanske nåt på balkongen nästa år. Ulriksdal där kan man gå hur länge som helst flera varv
    Ha nu en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den kul! Vacker i sin enkelhet!
      Ha det bra Meta!
      Kram Annika

      Radera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.