25 januari 2017

Tur som en tok

Ja jag tyckte att jag hade en väldig tur som snubblade över ett helt gäng
med passande julväxter för nästan inga pengar alls.
Julväxter nu?


Det var precis vad jag behövde för att få till lite vintergrönska på terrassen
till vår mammas  lägenhet inför visning då den nu ska säljas
eftersom hon sen en tid bor på annat boende.
Det gör ganska stor skillnad med lite grönt. Så kändes bra att försöka piffa lite. 
Mamma hade alltid mycket blommor på sin terrass särskilt sommartid tidigare. 
Terrassen ligger så fint och insynsskyddat mot skogen
så det är verkligen grönska utanför
och man följer årstiderna.
Kanske från henne jag fått mitt intresse för det gröna?
 
En tid hade man till och med får som gick där i skogen för att hålla undan sly.
Det gillade mamma minns jag.
 
Små enar och Skimmia / Vinterbär hittade jag på Blomsterlandet som sålde ut.
Nu ska ju våren strax in där.  

 

Köpte några Skimmia till mig själv också.
Perfekta att klippa ner och blanda i en tulpanbukett eller sätta i vas. Hållbara!



Gör heller inget om det skulle bli jättekallt
för de är faktiskt lika fina djupfrysta även om det låter brutalt.
Söta är de alla fall och tittar man noga så är det som små, små ljusa blommor

2 kommentarer:

  1. Det behövs inte så där jättemycket nu för att det ska kännas fint. Det är en bra och tacksam blomma gillar den men i år var de slut innan jag hann få någon. NU lääängtar jag till vårblommor och tulpaner ute.
    Ha det gott mitt i veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Åh, är de så de heter - skimmia! Vet också att de kallas för vinterbär...tror jag? Kan tänka mig att de passar till tulpaner i vas.
    Kram på dig!
    Gunilla

    SvaraRadera

Tack för Din kommentar, den gör mig jätteglad.